dinsdag 13 november 2012

Klap tegen mijn hoofd.


Het fietsen naar mijn werk ging tot vandaag prima, nog steeds zijn de diverse B en hoofdwegen naar Den Helder afgesloten. Vanaf Den Oever worden de automobilisten via Schagen omgeleid. Al gauw een omweg van zo’n 50 Km.
Dat geeft een behoorlijke reis en woonwerk vertraging in de spits. Als fietser mag je wel rechtstreeks naar Den Helder via de B-weg van de N99 waar ook het werkverkeer rijdt. Op diverse rotondes zijn er overdag verkeersregelaar met soms een motor agent als ondersteuning. Savonds en snachts zijn die er niet en dat is ook te zien aan de hekken die de wegen afsluiten. Hekken zijn smorgens vroeg verschoven of aan de kant gegooid door gefrustreerde automobilisten die dan langs de versperringen rijden.
Als fietser slalom je dan door de (omvergegooide) hekken heen. Vanochtend ging het echter mis. De “wegbeheerder” had in zijn wijsheid de hekken met steigerpalen verbonden, zodat de hekken minder goed verplaatsbaar zouden zijn.  Vanochtend  vertrokken om 6:30 uur met lichte mist. Mijn scherm stond half open, zodat ik evengoed nog zicht had. Bij de rotonde van brug Ewijksluis N99 moesten de fietsers op de weg rijden omdat het fietspad eruit lag. 
Er waren 2 doorgangen voor de fietsers (dat dacht ik in eerste instantie) en reed heel rustig door de rechter hekdoorgang. Opeens een klap tegen mijn Helm en hoofd …..en op dat moment keek ik tegen een metalen steigerpijp. De pijp was over de kap van de Quest gegaan, spiegel en scherm er afgeslagen en tegen de bovenkant van mijn helm geklapt.
Door dat mijn schaatshelm van achter goed door loopt werd mijn hoofd opgevangen door mijn nekrol en hoofdbeschermer van de Quest.Ik was in een keer wakker. Schudde een paar keer met mijn kop en kon niet geloven dat deze wegafzetting met steigerpalen zo in elkaar was gezet.
Had eigenlijk geen schade aan de Quest, op een spiegel en een gescheurd mini vizier na, Het grote vizier was door het klitteband naar achter geklapt. En mijn voorhoofd voelde wat beurs. Wat was ik blij dat ik die helm weer op had.
Op mijn terug rit (Vanavond) ben ik naar de verkeersregelaar toegegaan en heb hem verteld wat er gebeurd was. Hij heeft toen een pion neergezet zodat de doorgang wat beter afgeschermd was al vind ik het nog steeds een gevaarlijke afzetting. Morgen de gemeente maar eens bellen. Het blijft hier een puinhoop van afzettingen en omleidingen wat heel slecht gecoördineerd wordt….
 

4 opmerkingen:

Robbedoes zei

Hoi Cees,

Dat komt gelukkig nog goed af.
Ik zou de schade die je hebt gewoon claimen bij degene die de afzetting verzorgd.

Groeten

Rob.

ps ik heb me al opgegeven voor de OBT 2012

Gerrit zei

Jij hebt echt mazzel gehad doordat je er rustig door heen ging , was je op snelheid geweest dan waren de gevolgen veel groter geweest.
Hou wel goed je nek in de gaten .
Ik vermoed dat met mist overdag die grijze steigerbuis ook niet te zien is geweest.
Hoe kunnen ze zo een afzetting bedenken ? Ik persoonlijk denk dat een klacht bij de verkeersregelaar niet genoeg is , ik zou kontakt opnemen met bijvoorbeeld de uitvoerder en/of het bedrijf wat de regelaars of de afzettingen regelt om herhaling te voorkomen.
Als er zo een ongeval (bijv, iets met een steiger )of zelfs een bijna ongeval op m,n werk gebeurt word er meteen een onderzoek ingesteld en presentaties (tailgates) gehouden om iedereen te informeren en herhaling te voorkomen en al het mogelijke word gedaan om het veiliger te maken.
Die pilon kan iemand zo weghalen en dan heb je weer dezelfde onveilige situatie.
Dus werk van maken en zorgen dat het nergens anders gebeurt is het devies.

Maarten zei

Grijs materiaal zou verboden moeten worden langs een weg. Ik ben ook ooit bijna tegen een gegalvaniseerd hekje (van een marktkraampje) gereden. Absoluut onzichtbaar zodra het zicht ook maar een heel klein beetje minder wordt.

Dien op z'n minst een klacht in bij de wegbeheerder. Bij Rijkswaterstaat kan je uitvinden wie dat is. Ook spiegeltjes zijn schade, en je weet niet wat er nog met je hoofd aan de hand is. Melden is de allereerste stap, herhaling voorkomen is het eerste doel, excuses en schadevergoeding kan altijd nog.

marcel beekmans zei

i ben benieuwt wat de gemeente gaat zegge